Kā mākslīgā intelekta straujā attīstība ietekmēs auto industriju un autovadītājus tuvākajā nākotnē?
Mākslīgais intelekts (MI) jeb angliski AI (Artificial Intelligence) jau šobrīd ir radikāli mainījis vairākas industrijas, taču automobiļu nozare ir viena no tām, kur MI izaugsme sola īpaši lielu ietekmi tuvākajā nākotnē. No pašvadības automašīnām līdz viedām satiksmes vadības sistēmām, MI tehnoloģijas sola pārveidot ne tikai automobiļu ražošanu, bet arī autovadītāju ikdienu. Aplūkosim, kā šīs pārmaiņas varētu izpausties un kā tās varētu mainīt mūsu ceļu satiksmes realitāti.
Pašvadības automašīnas – transporta nākotne?
Viens no acīmredzamākajiem MI tehnoloģiju piemēriem auto industrijā ir pašvadības automašīnu izstrāde. Šajā jomā vadošās kompānijas, kā “Tesla”, “Waymo” un “Cruise”, jau ir veikušas ievērojamu progresu. Daudzi eksperti uzskata, ka līdz ar MI spēju pieņemt sarežģītus lēmumus, tuvāko 10–20 gadu laikā ceļi varētu būt piepildīti ar pilnīgi autonomiem transportlīdzekļiem.
Īlons Masks, “Tesla” vadītājs, ir izteicis prognozes, ka tuvāko gadu laikā pašvadības automašīnas kļūs tik attīstītas, ka cilvēku iesaiste transportlīdzekļu vadīšanā būs nevajadzīga. Masks apgalvo: “Nākotne būs tāda, kurā cilvēki savas mašīnas nepārvaldīs manuāli, un autovadīšana būs vēsture.” Viņš uzsver, ka MI programmas, kas uzrauga un kontrolē automašīnas, jau šobrīd ir spējīgas uzņemties vadību vairumā ceļu situāciju.
No otras puses, skeptiski noskaņoti eksperti, piemēram, Karloss Tavarešs, “Stellantis” (kompānijas, kurā apvienojās “Fiat Chrysler” un “Peugeot Citroën”) vadītājs, norāda uz tehnoloģiju ierobežojumiem. Tavarešs uzskata, ka pašvadības tehnoloģijas vēl ilgi nebūs pietiekami drošas, lai tās ieviestu plašā lietošanā bez cilvēka iejaukšanās. Viņš uzsver, ka, lai gan tehnoloģijas strauji attīstās, izaicinājumi joprojām pastāv sarežģītu ceļu situāciju prognozēšanā un apstrādē, jo notikumu scenāriji uz ceļiem ir totāli neprognozējami un pilni ar cilvēciskajiem faktoriem.
Viedās satiksmes vadības sistēmas
Papildus pašvadības automašīnām MI solās mainīt arī pilsētu un ceļu infrastruktūru. Pateicoties datu analīzei un mašīnmācīšanās algoritmiem, viedās satiksmes vadības sistēmas var optimizēt transporta plūsmu un mazināt sastrēgumus. Piemēram, pilsētas varēs uzraudzīt satiksmi reāllaikā, koriģējot luksoforu darbību un piedāvājot alternatīvus maršrutus autovadītājiem, pamatojoties uz satiksmes intensitāti. Attīstītajās valstīs tas notiek jau šobrīd.
Mičiganas tehnoloģiju institūta pētnieki norāda, ka šādas tehnoloģijas ne tikai samazinās laiku, kas tiek pavadīts sastrēgumos, bet arī samazinās degvielas patēriņu un līdz ar to arī transporta izraisīto kaitējumu videi. Tas nozīmē, ka MI ne tikai uzlabos autovadītāju dzīves kvalitāti, bet arī palīdzēs risināt globālās klimata pārmaiņu problēmas.
Tomēr, kā norāda AI eksperts Džordžs Hocs, šāda tehnoloģija ir jēgpilna tikai tad, ja tā ir plaši pieejama. “Viedās satiksmes sistēmas jāievieš masveidā, lai tās būtu efektīvas, bet tas var prasīt daudzus gadus un milzīgus infrastruktūras uzlabojumus,” viņš atzīmē. Tas nozīmē, ka, lai arī tehnoloģija ir perspektīva, tai ir nepieciešams politisks un finansiāls atbalsts, lai to veiksmīgi integrētu pilsētu dzīvē.
Kā mainīsies autovadītāju ikdiena?
Ar MI attīstību autovadītājiem būs jāsaskaras ar jaunām realitātēm, sākot ar to, ka viņiem pašiem vairs nebūs nepieciešamība vadīt savu transportlīdzekli. Nākotnes auto vadības sistēmas spēs atpazīt gājējus, citu transportlīdzekļu rīcību un prognozēt dažādus scenārijus, tādējādi ievērojami samazināsies negadījumu skaits.
Drošības eksperts Ričards Bislejs no Eiropas Transporta aģentūras norāda, ka šāda attīstība būtiski ietekmēs ceļu satiksmes drošību: “Ja cilvēks ierasti ir ceļu satiksmes negadījumu ķēdes vājākais posms, MI spēs izmainīt spēles noteikumus, padarot ceļus drošākus, novēršot negadījumus un samazinot cilvēku kļūdu ietekmi.”
Tomēr autovadītājiem būs jāpielāgojas jaunām tehnoloģijām un jāsaprot to darbība. Ja MI automašīnas kļūs par normu, izzudīs tradicionālais “vadītāja” jēdziens, un cilvēki kļūs vairāk par pasažieriem. Tā varētu būt būtiskākā izmaiņa tajā, kā mēs uztveram mobilitāti.
MI un auto remonts: vai mehāniķi kļūs par programmētājiem?
Vēl viens interesants MI aspekts ir tā ietekme uz automašīnu apkopi un remontu. Tradicionālie mehāniķi, iespējams, zaudēs savu darba vietu, jo nākotnes transportlīdzekļiem varētu būt nepieciešama vairāk IT speciālistu uzraudzība nekā mehāniska iejaukšanās. Diagnostika un problēmu risināšana balstīsies uz MI sistēmām, kas spēs automātiski atpazīt problēmas un piedāvāt risinājumus, vēl pirms tās kļūst par nopietnu traucējumu.
IT un transporta inženieris Džims Keiss norāda, ka automašīnu nākotne būs ne tikai mehāniska, bet arī programmatūras līmenī sarežģīta: “Mehāniķiem nāksies pielāgoties, apgūstot programmēšanas un MI diagnostikas pamatus, jo nākotnes automašīnās programmatūra būs tikpat svarīga kā dzinējs.” Tas norāda uz jaunas, tehnoloģiski izglītotas auto meistaru paaudzes nepieciešamību.
Vai MI var aizstāt autovadītāja “cilvēcisko pieskārienu”?
Lai arī MI sniedz daudz priekšrocību, daudziem autovadītājiem vadīšana ir kas vairāk par funkcionalitāti – tā ir bauda. Kā norāda auto entuziasts Džeiks Jorgensens, pastāv bažas, ka MI vadītas automašīnas varētu izskaust braukšanas prieku par ko dziedāja Nora un Viktors. “Daudziem cilvēkiem automašīna ir brīvības simbols. Stūrēšana ir prerogatīva, kuru viņi negrib zaudēt, pat ja tas ir drošāk vai ērtāk,” viņš saka. Šī problēma atspoguļo sabiedrības dalīto attieksmi pret MI tehnoloģijām.
Nākotnes prognozes
Lai gan MI attīstība auto industrijā ir neizbēgama, tās pilnīga ieviešana prasīs vairākus gadus un gadu desmitus. Tikmēr cilvēki pielāgosies jaunajām tehnoloģijām, un nākotnē, iespējams, ceļi kļūs gan drošāki, gan efektīvāki. Līdztekus tam autovadītāji varēs baudīt brīvāku un ērtāku braukšanu, lai gan daļa sabiedrības varētu sajusties nostalģiski pēc laikmeta, kad automašīnas vadīšana bija ekskluzīvi cilvēka atbildība.
MI sola gan jaunas iespējas, gan izaicinājumus. Taču viens ir skaidrs – tuvākajā nākotnē automobiļu industrija piedzīvos nebijušu revolūciju, un autovadītāji būs šo pārmaiņu epicentrā. Kā MI mainīs ikdienu, rādīs laiks, bet ir skaidrs, ka mēs esam paradigmas šūpoļu priekšvakarā, kurās tehnoloģijas neizbēgami kļūs par neatņemamu ikdienas transporta sastāvdaļu.